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Students' attitudes towards affirmative action in Brazilian universities A.E. BALOCCO ABSTRACT: The present study is an attempt at mapping the attitude of students towards affirmative action in Brazilian universities, relying on analytical tools by Martin (2000), Martin and Rose (2003) and Martin and White (2005), for describing attitude from a systemic functional perspective. To best collect samples of opinion at a collective level, a focus group interview and a corpus of student answers were used. The results suggest that both quota and non-quota students’ appraisal of affirmative action implies a positive attitude towards the policy itself; however, there is also evidence of a largely judgemental stance towards the government and the university system as a whole. KEY-WORDS: Appraisal, affirmative action, the quota system, prejudice RESUMO: O presente estudo busca mapear a attitude de estudantes em relação a políticas de ação afirmativa na universidade pública brasileira, com base em categorias analíticas de Martin (2000), Martin & Rose (2003) e Martin & White (2005) para o estudo da avaliação na linguagem, no quadro da lingüística funcional sistêmica. Para coletar dados que reflitam uma atitude coletiva, foi escolhido o método de grupo focal, associado a uma coleta de dados escritos. Os resultados sugerem que tanto cotistas quanto não-cotistas posicionam-se favoravelmente em relação às políticas de ação afirmativa; no entanto, há evidências de uma avaliação baseada em critérios éticos, voltada para o governo e para o sistema de ensino superior. PALAVRAS-CHAVE: Avaliação, ação afirmativa, o sistema de cotas, preconceito
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