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Analysis of a Literary Work Using Systemic-Functional Grammar* Bárbara Cristina GALLARDO ABSTRACT: The objective of this study is to examine the language used by the main male and female characters in the play ‘Pygmalion’ (Bernard Shaw, 1913) by applying the lexicogrammatical category of transitivity, which is part of English linguist M.A.K. Halliday’s (1985; 1994) systemic-functional grammar . The investigation is based on the idea suggested by Cameron (1995) that the play, which has been considered one about social class may also be classified as one about gender. The results show that the male’s characteristics portray men concerned with rational matters, while the female character represents women as being more concerned with the emotional side in their relationships. KEY-WORDS: language, systemic-functional grammar, transitivity, gender. RESUMO: O objetivo deste estudo é examinar a linguagem usada pelas personagens principais masculina e feminina da peça ‘Pygmalion’ (Bernard Shaw, 1913), aplicando os conceitos do lingüista inglês M.A.K. Halliday (1985; 1994) da transitividade, que faz parte da gramática sistêmico-funcional. A investigação é baseada na idéia sugerida por Cameron (1995) de que a peça pode ser classificada como uma obra de gênero, além de classe social. Os resultados mostram que as características da personagem masculina retratam os homens preocupados com problemas de ordem racional, enquanto a personagem feminina representa as mulheres como sendo mais emocionais em suas relações. PALAVRAS-CHAVE: linguagem, gramática sistêmico-funcional, transitividade, gênero. *
This study is part of the thesis entitled “Why can’t women talk like a man: an investigation of gender in the play Pygmalion by Bernard Shaw” developed at Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
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